YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Tusinder har lyttet til Torvets historie i Nyborg

Fire lydposter fortæller historien om Torvet i Nyborg, og på knap to måneder har 7.300 lyttet til både lydbilleder og fortællinger.

Lyd på Torvet
Lige før sommerferien opsatte Østfyns Museer og Visit Nyborg fire lydstationer på Torvet i Nyborg for at gøre det muligt for borgere og turister at få indblik i Torvets farverige historie

De fire poster er placeret strategisk rundt om på Torvet, og her kan man lytte til både lydbilleder og fortællinger om middelalderens ridderturneringer på Torvet og om markedslivet i 1920erne.

”Det er vigtigt, at der er aktivitet og ikke mindst formidling på vores nye flotte torv, også når der ikke er events som Danehof og Julemarked. Lydposterne er en oplevelse for både børn og voksne, og så iscenesætter de Torvets funktion og historie på en måde, der er tilgængelig for alle. Det er fantastisk, at så mange allerede nu har lyttet med,” lyder det fra Peter Wagner Mollerup, formand for Erhvervs- og Udviklingsudvalget i Nyborg Kommune.

Lydpost med U-Turn. Foto: Nyborg Slot

Hensyn til Torvets æstetik
De fire lydposter kan inddeles i to grupper. To af posterne drives af solceller og gengiver en dramatiseret fortælling om henholdsvis ridderturneringer og markedslivet i 1920erne. De to andre poster består af et såkaldt U-Turn, og her kan man afspillede de stemningsfyldte lydbilleder fra en summende markedsplads og en livlig turneringsplads.

”Lydposterne er tænkt ind i det samlede indtryk af Torvet, og der er taget hensyn til Torvets æstetik, og at det er en del af Slotsprojektet. Lyd er en fantastisk måde at give historien liv på, og vi er glade for, at posterne nu er en del af den spændende og vigtige formidling om Torvets funktion gennem tiderne – lige fra det blev anlagt som turneringsplads af Christian 3. i midten af 1500-tallet og frem til de livlige markedsdage i 1920erne,” siger Mette Ladegaard Thøgersen, Leder af Nyborg Slot & Kulturhistorisk Afdeling ved Østfyns Museer.

Turister gør også brug af posterne
Efter knap to måneder kan det da også konkluderes, at både borgere og turister har taget godt imod lydposterne. De foreløbige tal (august 2022) fortæller nemlig, at posterne er blevet aflyttet 7.282 gange. Hertil skal det tilføjes, at de engelsksprogede versioner udgør 38 % af de samlede aflytninger, hvilket viser, at også turisterne gør brug af den tilgængelig information.

U-Turn-lydposterne er lavet uden sprog, så alle uanset sprog og alder har mulighed for at lege og fordybe sig.