YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Om vi har cykler? Det kan du tro!

I øjeblikket er gule, spraymalede cykler efterspurgte. Sådan ser det i hvert fald ud i Nyborg. Det kan dog langt fra måle sig med det veritable boom i efterspørgslen på cykler, der fandt sted for 125 år siden. Alle forsøgte at få del i succesen, der fulgte  baghjulet på det nye transportmiddel. Også i Nyborg, hvor isenkræmmere, symaskinesælgere, læderhandlere, elinstallatører og bøssemagere pludselig også solgte og reparerede cykler.

I 1897 bringer Nyborg Avis en lille vittig og meget sigende historie om en mand, der efter en længere udlandsrejse er tilbage i sin hjemby i Vendsyssel og spørger til sine gamle venner. Fra urtekræmmere til guldsmede viser de sig alle som én at have fået et ben med i tidens store erhvervseventyr: Cyklerne. De er blevet agenter for cykelproducenter, er blevet cykelreparatører, har stiftet specialforretninger for bicykler eller har udvidet sortimentet med cykler, hvad enten butikken før solgte tøj, smykker eller pistoler. Selv den gamle graver fra kirkegården er blevet ”Agent for en Automatpumpe til Indblæsning af Luft i Cykle-Gummiringe”. Manden spørger nu: ”Er der da nogen, der ikke gør Forretninger i Cykler?” Og svaret er: ”Jeg mindes ingen i Øjeblikket”.

Isenkræmmeren og bøssemageren

Også i Nyborg er cyklerne i løbet af 1890erne kommet frem i vinduerne mange steder. Både hos læderhandler Nielsen, elinstallatør Hansen  og gas- og vandmester Bang. Desuden var det blevet en profession i Nyborg at være ”gummiarbejder på cykelfabrik”. Men først og fremmest kom cyklerne frem i forretningerne hos isenkræmmeren Drewsen og bøssemageren Gottorp.

I 1891 kan Nyborg Avis fortælle om ”den største Cyklesending, der endnu er ankommen hertil Byen”. Det er isenkræmmeren Otto Drewsen, der har bestilt hele to vognladninger med cykler – både bi- og tricykler, altså cykler med henholdsvis to og tre hjul. Otto Drewsen har handlet med cykler siden 1888, og han er efterhånden avanceret til ”Generalagent” for et engelsk ”Verdensfirma”. I 1895 deltager han desuden i en storstilet og 8 dage lang cykeludstilling i Industripalæet i Odense, hvor folk gladelig betaler 25 øre i entré for se fremtidens befordringsmiddel – de topmoderne cykler.

Cykelpistoler – meget elegante

Bøssemageren F.V. Gottorp (1855-1940) etablerer sig som fabrikant i Nyborg i 1892, og snart udvider han sin produktion af våben til også at tælle cykler og luftringe. Sidstnævnte var datidens betegnelse for cykelslanger, og dem lykkes det ham at finde afsætning for i hele landet. Forretningen forestår desuden fornikling og lakering af cyklerne, samt reparationer af både ”Maskiner og Luftringe”. Det sidste burde dog ikke være nødvendigt, da cyklerne ifølge en annonce er ”uopslidelige”.

Gottorp har givetvis forsøgt at få sine to produktporteføljer af henholdsvis våben og cykler til at mødes, da han i 1896 annoncerer for salg af såkaldte ”Cykelpistoler”. Disse skulle ifølge annoncen være ”meget elegante”. Det er dog endnu ikke lykkedes mig at få et klart billede af, hvad der definerer en cykelpistol. Men måske havde han fat i noget. I hvert fald åbner i 1908 endnu en forretning i Nyborg, der sælger både våben og cykler.

En temmelig ligegyldig ting

Der er flere ting, der vækker undren, når det kommer til datidens cykeludstyr. Drewsen oplister således i en annonce en oversigt over alt det udstyr til cykler, som forretningen har at byde på. Herunder også piske og benklædeholdere. Sidstnævnte må være en forløber for cykelklemmer. Ud over cykelklokker kunne man også få horn og fløjter til cyklen. Måske fordi cyklisten ifølge politivedtægten var forpligtet til at give lyd fra sig, så hverken gående eller heste spændt for vogne blev forskrækkede, når cyklen susede forbi.

Samtidig var der debat om vigtigheden af at have bremse på sin cykel. I ”Vejledning for Bedømmelse af Cykler” skriver cykelfabrikanten H.C. Frederiksen om bremsen, at ”Det er en temmelig ligegyldig Ting”. Kun hvis man kunne opsamle kraft ved bremsning ned af bakke, som så kunne bruges til at komme op ad den næste, ville bremsen ifølge ham have værdi: ”men den Opgave vil jeg overlade til andre at løse”, skriver han i 1898. Her, knap 125 år efter, er opgaven endnu ikke løst tilfredsstillende, trods elcykler og stort fokus på energibesparelse.

Hotellet forventer cyklende gæster

I 1899 får Gottorp en kompagnon i sin forretning, som nu får navnet ”Gottorp & Schrøder Hansen – Nyborg Cykle og Sportsforretning”. Schrøder Hansen lader til at bringe nye ideer ind i foretagendet, der udvider med et Cykle-Tyveri-Forsikrings-Aktieselskab, og fra 1898 til 1906 fordobles omsætningen. Af et bevaret regnskab fra netop 1906 kan man se, at vintermånederne var stille for en cykelhandler. Her faktureres der i stedet for affiling af skøjter, påsætning af skinner på slæder og reparation af vand- og kakkelovnsrør. Men fra marts kommer der igen gang i cykelhandlen med salg, reparationer og udlejning. Således vælger Cigarhandler Petersen for 50 kr. at leje en cykel i et år, mens Hotel Royal får opsat et cykelstativ til de mange gæster, der nu forventes at komme på cykel til hotellet.

På Borgmestergården viser vi i øjeblikket udstillingen ”Syv fede cykler”. Et par af disse cykler er med god sandsynlighed erhvervet i slutningen af det 19. århundrede i Nyborgs blomstrende forretningsliv.

Af museumsinspektør Troels Malthe Borch

Kilder: Nyborg Avis, Nyborg Lokalhistoriske Arkiv samt Jørgen Beyerholm: DanskBicycle Club’s historie.