Foreninger, institutioner og klubber
Vær med i skabelsen af Danehof – en historisk tradition, der ellers har været glemt i mere end 600 år.
Er I en forening, insitution eller klub i Nyborg Kommune, og vil I gerne være en del af Nyborg’ største event Danehof? – Så har I nu muligheden for være med til at gøre Danehof endnu bedre, og samtidig tjene penge til foreningskassen.
Danehof er på få år blevet en stor middelalderfestival, med mange nationale og internationale aktører, som for en weekend forvandler Nyborg til en levende middelalderby med boder, turneringer, leg, gøgl, musik og meget mere.
Det kræver stort arbejde og koordinering at få en festival på denne størrelse til at fungere. Der er mange opgaver, og vi håber derfor, at I vil hjælpe os med at udføre nogle af dem. Som tak for jeres arbejde vil I modtage et honorar til forenings- eller klubkassen.
Her på siden, kan I læse om de forskellige opgaver som man kan varetage. Alle opgaver betales med et honorar og der vil derudover være forplejning til de klubmedlemmer som er på arbejde i løbet af Danehof.
Danehof afholdes den 12.-14. august 2022
Åbningstider: Fredag kl. 14-19 – lørdag kl. 10-19 og søndag kl. 10-16. OBS: på havnen vil Gøglerens Lejr have åben til kl. 22 fredag og lørdag.
Opgave 1 – Billetkontrollør
3.500 kr.
I løbet af Danehof har vi en række shows på turneringspladsen, herunder lanseturneringer, kølledyst på hest og storslag med fodsoldater. Som gæst kan man købe en tribunebillet, som sikrer gode sidde- og kiggeforhold. Billetten kan købes på www.visitnyborg.dk eller hos VisitNyborg / Turistkontoret.
Der er 3 forestillinger om dagen lørdag og søndag. Det er billetkontrollørenes opgave at tjekke billetter samt at bede eventuelle publikummer, som sidder på tribunen uden billet, om at fjerne sig inden shows. Derudover skal billetkontrolløren sikre at tribunen er ryddelig og lægge vimpler klar før hvert show. Showene ligger i tidsrummet kl. 10-19. Tribunen åbnes 30 minutter før showstart. Opgaven tager ca. 1. time pr. show.
Opgave 2 – Toiletvagten
6.000 kr.
Bevæbnet med toiletbørsten skal toiletvagten sikre at Danehof har rene og indbydende toiletter. Vi har alle prøvet at komme til et ildelugtende festivaltoilet, som man ikke ønsker at benytte. Vi ønsker at hæve standarden og sikre en god oplevelse på toiletterne rundt om på markedet.
Opgaven vil bestå i at sikre rene og nydelige toiletter, at der altid er håndklæde- og toiletpapir, sæbe og sprit.
Udover toiletterne vil der være et pusletelt, det såkaldte ”De royale ammer”-telt. Her i teltet vil der være pusle- og skifteplads samt mulighed for at varme en flaske eller to. Her skal der også holdes rent og nydeligt. Toiletterne skal holdes rene i hele markedets åbningstid. (Fredag kl. 14-19, lørdag kl. 10-19 og søndag kl. 10-16)
Der vil være to toiletvogne ved voldområdet samt pusleteltet. Vi sørger naturligvis for gummihandsker, rengøringsmidler, toiletpapir og forplejning.
Opgave 3 – Turneringsbanen
2.000 kr.
I år vil vi efter tre års pause igen afholde ridderturneringer på Torvet. Der vil være to slags turneringer, en lanseturnering og en kølledyst. Ved lanseturneringen kræves der en midterbarriere, som efter lanceturneringen skal fjernes. Midterbarrieren skal enten fjernes eller opsættes én gang om dagen både lørdag og søndag. Opgaven tager ca. 1. time pr. gang, men kræver et stort mandskab. Der vil være en ansvarlig fra Nyborg Slot tilstede, som kan hjælpe og koordinere arbejdet.
Opgave 4 – Rengøring af Torvet
12.000 kr.
I 2019 fik Nyborg et helt nyt Torv anlagt foran Rådhuset. Torvet skal ses som en helhed til Nyborg Slot. Efter Danehof skal turneringsbanen atter fjernes. Nedtagningen af turneringsbanen står Nyborg Slot for sammen med en række frivillige, men vi søger en forening eller klub, som har lyst til at feje torvet efterfølgende. Selve underlaget til turneringsbanen bliver fjernet med maskiner, men det efterladte restlag skal fejes op. Vi sætter koste, skovle og trillebør til rådighed, og I fejer.
Opgaven vil tage nogle timer alt efter antal af mandskab.
Kontaktinformation
Hvis I som forening eller klub ønsker at påtage jer en af de ovenstående opgaver, kan I sende en ansøgning til projektmedarbejder Birgit Toft på mail [email protected].
I bedes oplyse:
- Kontaktoplysninger: Navn, adresse, tlf., nr. og mailadresse på den person eller forening, som er ansvarlig for aktiviteten.
- Klub- eller foreningstilknytning
- Hvilken opgave I ønsker at påtage jer
- Hvor mange personer som varetager opgaven (i forhold til forplejning)
Praktisk
Ansøgningsfristen er den 15. juli 2022. Ansøgningen sendes til projektmedarbejder Birgit Toft på mail [email protected].
Udbetalingen sker senest 8 dage efter afholdelsen af Danehof.
Som forening eller klub må man maks. varetage én opgave.