Klumme af Mette Ladegaard Thøgersen, direktør for Østfyns Museer, i Lokalavisen Nyborg 29. januar 2025.
Efter vi fik bil
Nyborgs udvikling set gennem bilens bakspejl.
Klumme til Lokalavisen Nyborg af Kim Furdal, afdelingsleder ved Østfyns Museer.
”Før vi fik bil” sang Marguerite Viby i 1965, og i 1975 kunne den britiske rockgruppe Queen med Freddie Mercury i spidsen synge kærlighedserklæringen ”I’m in love with my car”. Næppe ret mange genstande har som bilen i den grad sat sine (dæk-) spor i det tyvende århundrede – og ikke kun i musikken.
Nyborg blev bilernes by op gennem det tyvende århundrede, og er det fortsat. Især i 1960’erne og 1970’erne, hvor danskerne lærte at sparke dæk og kørte rundt med bilpuder på hattehylden, lige som de siden kørte med terninger og Wunderbaum hængende ned fra bakspejlet.
Allerede i 1908 fik de ganske få bilister, der ville på tværs af Storebælt, mulighed for at blive fragtet over med færgen Christian IX. Der gik dog en rum tid, inden DSB i 1930 oprettede en egentlig automobiloverfart. I 1935 blev Baggersgade gennembrudt for at lede den stigende biltrafik til og fra færgelejet uden om den centrale bymidte. Og i dæksporene opstod i 1930’er et modernistisk gaderum, bl.a. den nuværende Nordea-bygning fra 1938. Siden fulgte omfartsveje og rundkørsler, der ledte biltrafikken uden om bykernen og slottet. Vi skal heller ikke glemme de mange små og siden større tankstationer for de altid tørstige biler, eller bilernes skadestuer, autoværkstederne.
Turbo på biltrafikken
På trods af efterkrigsøkonomien steg antallet af biler, der tog turen over Storebælt i begyndelsen af 1950’erne til det dobbelte. I 1957 åbnede Halsskov-Knudshoved overfarten og med den større havnekajer og opmarchbåse, men stadig bilkøer på havneanlæggene. Siden er det gået stærk i kampen for at transportere stadig flere biler over Storebælt. I juni 1998 fik Danmark og Nyborg kronen på værket, Storebæltsbroen. 13 år forinden var den fynske motorvejsforbindelse blevet færdiggjort. Broen og motorvejen satte turbo på biltrafikken og skar som jernbanen en årer ind mellem den nordlige og sydlige del af Nyborg.
Amerikanerne erkendte tidligt, at bilen krævede en radikal anden byplanlægning. I 1929 blev byen Radburn i New Jersey, USA, grundlagt med trafikseparering og adskillelse af ”hårde” og ”bløde” trafikanter. Bilen fik hovedveje og stikveje. De gående og cyklisterne fik stier ofte i større grønne områder. Fra midten af 1960’erne skulle hver by havde sin ”Radburn”, således også i Nyborg. Den 20. februar 1970 besluttede byrådet at anlægge Skovparken. Snart skød parcelhuse og tæt-lav huse op i det nye, store boligområde, der stort set var færdigudbygget i midten af 1980’erne. Mange af de nye boligejere kunne glæde sig over deres nye parcelhus, som i 1960’erne og starten af 1970’erne ofte var en fusion af japansk og amerikansk bygningskultur, men unik dansk.
Camp-let på krogen
Fra slutningen af 1800-tallet udviklede Nyborg sig til et møde- og feriested med åbningen af hotel Nyborg Strand i 1899, og mon ikke en del af gæsterne kom i automobil til de nye populære hoteller, der i de første årtier af 1900-tallet skød op i kølvandet på Nyborg Strand. I 1938 fik Danmark den første ferielov, der gav ret til ferie med fuld løn for alle lønmodtagere. En del af dem har siden kunnet overnatte på byens nye vandrehjem, og i 1953 åbnede Nyborg Strandcamping. Oprindeligt henvendte campingpladsen og vandrehjemmet sig til vandrere og cyklister med telt på ryggen, men fra 1960’erne måtte disse for alvor dele pladsen med den lille Boble (VW) og andre biler. Fra 1969 fik nogle bilister en ”Camp-let” på krogen, og siden har mange biler fået følgeskab af en campingvogn, der blev symbolet på frihed og eventyr. De seneste år er autocamperen blevet en hyppig gæst på campingpladsen, men også en gæst som stiller nye krav til pladser rundt langs de danske veje.
Bilen handler også om meget andet end det, vi møder i byen. Bilen er også drømme om frihed, status, sex og det gode liv. Og som Marguerite Viby og Freddie Mercury har vi alle et forhold til bilen, der viser, hvem vi er som personer.
Billede:
Automobilen var ikke for hvem som helst for godt 100 år siden, så de mange biler til træf på Torvet i Nyborg 1928 må have vakt opsigt. Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv.
Relateret indlæg
Vingesus – lyskunst på Dyrehave Mølle
I vinterferien bliver der bogstavelig talt sat på spot på Dyrehave Mølle. Mandag og tirsdag aften i uge 7 vil kunstnerkollektivet Tokyo Blue nemlig skabe et helt særligt værk ved hjælp af et lysshow på møllens facade.
Filmoptagelser på Tinghuset og ved Nyborg Slot
I uge 4 rykker SF-film ind i Nyborg. Filmholdet vil være til stede i området omkring Tinghuset og Nyborg Slot den 22.-24. januar samt den 27. januar.